יום חמישי, 31 בינואר 2013

קצת על יום המשפחה...


קצת על יום המשפחה...
כל שנה מחדש עולה השאלה, האם אנו עם ישראל, באמת זקוקים ל"יום המשפחה"?
מה שהתחיל כ"יום האם" התרחב והפך ליום המשפחה[1], האם אכן, הכרת הטוב הוא עניין של פעם בשנה?
השבת, אנו קוראים את פרשת יתרו.
בפרשה זו, אנו מקבלים את עשרת הדברות, אשר אחת מהן: "כבד את אביך ואת אימך, למען יאריכון ימיך[2]"
כמו כן, מהאבות והאמהות הקדושים, אנו למדים על ערך הכבוד, הנתינה ועוד... כערכים בסיסיים לחיים טובים, הן בבית והן מחוצה לו.
על כן, נראה ש"יום האם" או "יום המשפחה"... אמור להיות "יומא אריכתא"(יום ארוך) שנמשך כל השנה כולה.

ובכל זאת אם כבר, ביום זה אנו עוסקים, 
נברך בשמחה את ההורים!
לכם הורים יקרים:
"... אורח טוב מהו אומר: כמה טרחות טרח בעל הבית בשבילי, כמה בשר הביא לפני כמה יין הביא לפני, כמה גלוסקאות (עוגות) הביא לפני, וכל מה שטרח לא טרח אלא בשבילי, אבל אורח רע מהו אומר: מה טורח טרח בעל הבית זה? פת אחת אכלתי, חתיכה אחת אכלתי, כוס אחד שתיתי, כל טורח שטרח בעל הבית זה לא טרח אלא בשביל אשתו ובניו" (ברכות נח ע"א)
תודה לכם
על כל הטרחה,
סליחה על רגעי רוגז ותלונה.
תודה על ימים ולילות ללא שינה,
תודה על אהבתכם הגדולה.
תודה על העזרה,
על מילה טובה, ודאגה.
על חיזוקים ברגעי משבר.
על נתינה תמידית מכל הלב.
כל מה שנוסיף ונאמר
יגמד את תחושת הכרת הטוב והאהבה,
שרוחשים אנו לכם.
יברך אתכם ה' בכל הטוב שבעולם
בבריאות ושמחה,
בחיים מלאי סיפוק ואהבה.
ימלא ה' כל משאלות ליבכם לטובה וברכה.
ותזכו לרוב נחת יהודית אמיתית
מכל פירותיכם ויוצאי חלציכם.
" תבורכו מפי עליון 
ותהי משכורתכם שלמה מעם ה' "
מאיתנו באהבה: _________
 © עדי'ה הדר

יום רביעי, 9 בינואר 2013

קצת לפני הבחירות... "ובחרת בחיים"...

קצת לפני הבחירות...
"ובחרת בחיים"...
בימים אלו של "לפני הבחירות", עלינו ללמוד את עניין הבחירה בכלל ובחירה ב"חיים" בפרט...
כולם מדברים, דנים ומתווכחים מי טוב יותר? מי אמין יותר?
איזו מפלגה אכן מביעה את האידיאולוגיה שלנו והאם היא אכן תקיים את ה"מצע" שהיא טורחת לפרסם בכל אתר ואתר (תרתי משמע).
והנה בא רבי נחמן ומביא לנו עיקר אחד פשוט וחשוב עד מאוד בעניין הבחירה...
" ... וְדַע, שֶׁזֶּה עִקַּר כּחַ הַבְּחִירָה כָּל זְמַן שֶׁהַשֵּׂכֶל אֵין כָּל כָּךְ גָּדוֹל לְהָבִין הַיְדִיעָה וְהַבְּחִירָה. אֲזַי כּחַ הַבְּחִירָה עַל מְקוֹמוֹ, כִּי יֵשׁ בְּיָדוֹ כּחַ לִבְחֹר הַחַיִּים אוֹ הִפּוּכוֹ, אֲבָל כְּשֶׁיִּכְנס הַמַּקִּיף הַזֶּה לִפְנִים וְאָז יִתְגַּדֵּל הַשֵּׂכֶל הָאֱנוֹשִׁי וְיִתְגַּלֶּה לָאֱנוֹשִׁי הַיְדִיעָה וְהַבְּחִירָה אָז יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה, כִּי אָז עַל יְדֵי גִדּוּלוֹ שֶׁל הַשֵּׂכֶל יֵצֵא מִגֶּדֶר הָאֱנוֹשִׁי וְיַעֲלֶה לְגֶדֶר מַלְאָךְ וְאָז יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה וְזֶה זֶה עִקַּר כּחַ הַבְּחִירָה זֶה שֶׁאֵין יוֹדֵעַ הַשֵּׂכֶל שֶׁל הַיְדִיעָה וְהַבְּחִירָה"... (ליקוטי מוהר"ן ח"א תודה כ"א, ד.)
עפ"י דבריו כאן, כל עוד שטרם השגנו את עניין הידיעה- ידיעת ה' בשלמותו, אזי יש בנו את כוח הבחירה. אבל כאשר "יגדל" השכל ויעלה לדרגת "מלאך" תתבטל הבחירה... מכאן שבחירה יכולה להיות רק כשאינך מבין מספיק מה עומד לפניך ואתה שוקל "רווח והפסד". או שאתה מבין כי אינך מבין, כמו שאומר רבי נחמן: "תכלית הידיעה שלא נדע" (שבחי הר"ן, סדר הנסיעה ל"ה, עמ' 10).
אבל אם תדע בוודאות גמורה (בדבריו מדבר כמובן בעניין ידיעת ה') הרי שלא באמת תוכל לבחור. וזאת כיוון, שיהיה ברור לך מעל לכל צל של ספק- מציאות ה' ובמילא תבחר בה', אולם אין זו בחירה. עלינו לזכור שדרגה זו שייכת רק ל"מלאך". ועל כן בעולמנו אנו, עולם העשייה, יישאר עניין זה בגדר "מקיף" כדי שתהיה אפשרות שווה לבחור...
מה עניין בחירה זו לענייננו? אכן, ישנה חשיבות רבה להיות שותפים בבחירות, אך עלינו לזכור, שהממשלה היא ה"פנים" (בשני המובנים- פרצוף, ופנימיות) שלנו- שלנו כעם, שלנו כפרט. לא משנה אם יעלה זה או אחר, בסופו של דבר, התנהלותו תהיה בהתאם לתוכנית גדולה יותר והרבה מעבר להשגה השכלית שלנו...
אך אין זה פוטר אותנו מהעשייה, נהפוך הוא, עלינו לעלות כל יום "מדרגה לדרגה"...
עלינו להיות חברותיים יותר, אוהבים יותר, שמחים יותר, קשובים יותר, ובמילה אחת- מאוחדים.
עלינו להיות שותפים בפועל עם הקב"ה, כפי שנתבקש כבר האדם הראשון עוד בהיותו בגן עדן: "לעובדה ולשומרה" (עפ"י בראשית). כדי להעלות את עם ישראל למקומו הראוי, כדי להחזיר את החן של עם ישראל (עפ"י רבי נחמן ליקוטי מוהר"ן תורה א).
וכידוע, אחת הדרכים הטובות ביותר להתקדם... היא תפילה...
"רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם צַר לִי מְאד. מַר לִי מְאד אָמַרְתִּי "וִיהִי מָה אָרוּצָה" דְבָרַי לְפָנֶיךָ, "אָשִׂיחָה וְיִרְוַח לִי" אוּלַי יָחוֹס אוּלַי יְרַחֵם "אוּלַי יֵרֶא ה' בְּעָנְיִי" וּמֵאֶרֶץ אֲדַבֵּר וּמֵעָפָר אִמְרָתִי אֲצַפְצֵף "אוּלַי יֵשׁ תִּקְוָה" אוּלַי יָחוֹס עַם עָנִי וְאֶבְיוֹן אוּלַי יְרַחֵם כִּי אַתָּה טוֹב וּמֵטִיב לַכּל, לָרָעִים וְלַטּוֹבִים, וּבְוַדַּאי אַתָּה יָכוֹל לִמְצוֹא בִדְבָרַי גַּם כֵּן אֵיזֶה נְקֻדּוֹת טוֹבוֹת, אַף עַל פִּי שֶׁהֵם בְּהֶעְלֵם וּבְהֶסְתֵּר גָּדוֹל וּבְתַכְלִית הַמִּעוּט וּבְהַעְלָמָה גְדוֹלָה עַד שֶׁאֵינָן רְאוּיִים דִּבּוּרַי לִהְיוֹתָם נִשְׁמָעִים וְנִתְקַבְּלִים עַל יְדֵי הַסְתָּרַת מְעַט הַטּוֹב הַזֶּה שֶׁנֶּעֶלְמוּ בָהֶם אַף עַל פִּי כֵן אַתָּה רַב חֶסֶד וּמַרְבֶּה לְהֵטִיב, וּלְפָנֶיךָ נִגְלוּ כָּל תַּעֲלוּמוֹת וַהֲמוֹן נִסְתָּרוֹת שֶׁמִּבְּרֵאשִׁית, וְאַתָּה יָכל בְּחַסְדְּךָ הַגָּדוֹל לְגַלּוֹת גַּם מְעַט הַטּוֹב שֶׁיֵּשׁ בִּדְבָרַי כִּי אַתָּה יָדַעְתָּ רִבּוֹנוֹ דְעָלְמָא כּלָּא שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁפָּגַמְתִּי נֶגְדְּךָ הַרְבֵּה, חָטָאתִי עָוִיתִי וּפָשַׁעְתִּי לְפָנֶיךָ מִנְּעוּרַי עַד הַיּוֹם הַזֶּה וְהָרַע בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי, אַף עַל פִּי כֵן כַּוָּנָתִי בִּדְבָרַי לְטוֹבָה כִּי אֲנִי כוֹסֵף וּמִשְׁתּוֹקֵק וְחָפֵץ וּמִתְגַּעְגֵּעַ בֶּאֱמֶת לַעֲבוֹדָתְךָ בֶּאֱמֶת שֶׁאֶזְכֶּה בְּרַחֲמֶיךָ לָסוּר מֵרָע לְגַמְרֵי וְלַעֲשׂוֹת הַטּוֹב. בְּעֵינֶיךָ תָמִיד וְאִם אָמְנָם מַעֲשַׂי אֵינָם נָאִים כְּלָל, עִם כָּל זֶה, דִּבְרֵי בַּקָּשׁוֹתַי וּתְחִנּוֹתַי הֵם בֶּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ וְאַתָּה לִמַּדְתָּנוּ עַל יְדֵי צַדִּיקֶיךָ הָאֲמִתִּיִּים לְהִתְפַּלֵּל וּלְהִתְחַנֵּן לְפָנֶיךָ תָּמִיד עַל כָּל מַה שֶּׁאָנוּ צְרִיכִין לְהִתְקָרְבוּת לַעֲבוֹדַת ה' בֶּאֱמֶת כִּי אַף עַל פִּי שֶׁנָּתַתָּ לָנוּ בְּחִירָה לִבְחוֹר בַּטּוֹב וְלִמְאס בָּרָע, אַף עַל פִּי כֵן, מוֹעִיל תְפִילָּה וְתַחֲנוּנִים עַל זֶה בְעַצְמוֹ, שֶׁתַּטֶּה לְבָבֵנוּ אֵלֶיךָ בֶּאֱמֶת וְתָכף אֶת יִצְרֵנוּ לְהִשְׁתַּעְבֶּד לָךְ וְתַעֲזר לָנוּ וְתַכְרִיחַ אוֹתָנוּ לַעֲזב דֶּרֶךְ רֶשַׁע, וְלֶאֱחֹז בְּדֶרֶךְ הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר בְּדֶרֶךְ הַחַיִּים וּבֶאֱמֶת אֵין לִי שׁוּם תִּקְוָה כִּי אִם עַל זֶה, עַל תְפִילָּה וְתַחֲנוּנִים וְשַׁוְעָה וּצְעָקָה וּזְעָקָה אֵלֶיךָ שֶׁתְּקָרְבֵנִי בְרַחֲמֶיךָ לַעֲבוֹדָתְךָ בֶּאֱמֶת, וְתָכף אֶת יִצְרִי וְתַכְנִיעַ וּתְשַׁבֵּר אֶת תַּאֲוָתִי, וְתַעֲשֶׂה עִמִּי כַּחֲסָדֶיךָ, בְּאפֶן שֶׁאֶזְכֶּה לָסוּר מֵרָע לְגַמְרֵי וְלַעֲשׂוֹת הַטּוֹב בְּעֵינֶיךָ תָמִיד מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם". (רבי נתן, ליקוטי תפילות ח"א, תפילה תל"א)
 "ונתת לעבדך לב שומע, לשפוט את-עמך, להבין, בין-טוב לרע"
(מלכים א, פרק פרק ג, 9) 
 חורף טוב ובריא! 
עדי'ה הדר