יום חמישי, 13 בפברואר 2014

ללקט ולברר הנקודות הטובות...(עפ"י רבי נחמן ורב אריה לוין)

ללקט ולברר הנקודות הטובות.....
רבי נחמן בתורה רפ"ב, מדבר על חשיבות מציאת הנקודה הטובה, נקודת הזכות שבכל אחד, הן האדם בתוך עצמו והן אצל אחרים, כפי שמצוי בכתביו:
"דַּע כִּי צָרִיך לָדוּן אֶת כָּל אָדָם לְכַף זְכוּת וַאֲפִילּוּ מִי שֶׁהוּא רָשָׁע גָּמוּר צָרִיך לְחַפֵּשׂ וְלִמְצא בּוֹ אֵיזֶה מְעַט טוֹב, שֶׁבְּאוֹתוֹ הַמְּעַט אֵינוֹ רָשָׁע וְעַל יְדֵי זֶה שֶׁמּוֹצֵא. בּוֹ מְעַט טוֹב, וְדָן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת עַל יְדֵי זֶה מַעֲלֶה אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת לְכַף זְכוּת וְיוּכַל לַהֲשִׁיבוֹ בִּתְשׁוּבָה וְזֶה בְּחִינַת "וְעוֹד מְעַט וְאֵין רָשָׁע וְהִתְבּוֹנַנְתָּ עַל מְקוֹמוֹ וְאֵינֶנּוּ" (ליקוטי מוהר"ן ח"א, רפ"ב)
עפ"י רבי נחמן,  עלינו לחפש בכל אדם את נקודת הזכות, את הטוב שבו, ובכך שנביט בטוב שבו נעלה אותו מעלה, בבחינת "ועוד מעט ואין רשע". כאשר נביט באותה נקודה ונתבונן בה היטב, הרי נראה את אותה נקודת זכות, ולא נראה את הרשע ולכן- והתבוננת על מקומו ואיננו, אותו רשע – יעלם.
הסיפור הבא, המובא על רב אריה לוין, ממחיש לנו את חשיבות מציאת הנקודה הטובה שבכל אדם: רבי אריה לוין שאל את נכדו: יש שני סוגי בני אדם, אוהבי אמת ושונאי שקר. מה ההבדל ביניהם? הרהר הנכד ואמר: איני רואה כל הבדל. נענה רבי אריה ואמר: יש הבדל ביניהם כרחוק מזרח ממערב. מי שהוא אוהב אמת, רואה בזולת את הנקודה האמיתית שבו ובעקבות זאת אוהב אותו. למחרת הוא רואה בו עוד נקודת אמת, ואוהב אותו עוד יותר. כך מתחזקת אהבתו ליהודי ככל שהוא מוצא בו עוד ועוד נקודות אמת. לעומת זה, מי שהוא שונא שקר, מזהה את נקודת השקר שביהודי השני, ומתרחק ממנו. למחרת הוא רואה בו עוד נקודת שקר ומתרחק ממנו עוד יותר, עד שלבסוף הוא שונא אותו. נמצא ששונא שקר מרבה שנאה ואילו אוהב אמת מרבה אהבה. (הסיפור מובא מתוך עלון "ע"ש אברהם אבינו", שבת כי תשא, גילון מספר 299.)
אם כן, בכל דבר ועניין כאשר אנו מביטים על 'חצי הכוס המלאה', כאשר הראייה שלנו הינה חיובית, הרי שעל ידי זאת נוכל להוסיף אהבת אחים, להוסיף זכויות. בחיי היום יום שלנו ושל הסובבים אותנו, אנו נמצאים בכל עת במצב של בחירה-לשמוח או לבכות? להמשיך או לוותר? להגיב או לשתוק? לקום או להמשיך לישון? ועוד כהנה וכהנה. (אמנם, ישנם מצבים בחיינו ש"נכפים" עלינו, אך לנו הבחירה, כיצד להתייחס למצבים אלו).
מהאמור לעיל נלמד-לחזק את הזכויות, להביט ב"חוזקות" של כל אחד, להוסיף אור במקום חשוך, לפעול מהמקום החיובי.
"זה עיקר הניגון, ללקט ולברר רוח טובה"
(רבי נחמן)
 
 להזכירכם/ן:
 ממתק לשבת- חדש
 מאגר קטעי קריאה לחודש אדר
 פורטל שו"ת הלכה אקטואלי- הלכות פורים
 כל טוב
עדי'ה

 

אין תגובות:

פרסום תגובה