יום שני, 26 בספטמבר 2011

דקה לפני ראש השנה... קצת על הנקודות ה"שחורות" בחיינו...

תרגיל ולימוד:
קחו דף לבן, ציירו עליו נקודה שחורה (לא קטנה ולא ענקית) ושאלו את הסובבים אתכם: "מה אתם רואים"? רוב האנשים יאמרו לכם כי הם רואים את הנקודה השחורה... מעטים יאמרו כי הם רואים נקודה שחורה על דף לבן, ובאופן כמעט אפסי יש מי שיאמרו כי הם רואים דף לבן... עם נקודה שחורה עליו.

פעמים רבות נקודות שחורות מעיבות על חיינו...זאת בתחומים שונים כגון: בריאות, חינוך הילדים, זוגיות, עבודה, חברה ועוד. פעמים מעיבות הן עלינו כענן גדול,ויש אף שמספר נקודות מרצדות מול עינינו כאילו רוקדות הן במתכוון להכעיס.

מה עלינו לעשות כדי להעלים (או לפחות להחזיר לפרופורציות) נקודות אלו?
דבר אחד ברור: אם המיקוד שלנו יהיה אך ורק על נקודות אלו - הן תגדלנה בצורה מבהילה, כמו שאנו נוהגים לומר: "מגודל זבוב לגודל פיל"... ואולי עדיף להתעלם? מאמרים רבים חוזרים ומלמדים אותנו כי אם נתעלם מהרע הוא ייעלם מאליו, האם נכון לעשות זאת בכל מצב?
ניקח לדוגמא חור בשן (אואץ'): אם גילינו חור קטנטן בשן, האם נכון לתת לו להיעלם מאליו? התשובה ברורה: אם נתעלם ממנו הוא יגדל ועלול להגיע לטיפול שורש ואף לעקירה...
בדומה לכך צריך לנהוג באותן הנקודות השחורות שבחיינו- אנו צריכים לעשות כל שביכולתנו על מנת לטפל בהן לפני שיתנפחו למימדי ענק. אומנם דרך ההתעלמות טובה היא לעיתים מבחינה מעשית כגון: לא להגיב ללא מחשבה, לא לענות בשעת מעשה וכד', אך אין להתעלם ולברוח מהתמודדות מבחינה תודעתית. יש להאמין כי נוכל להועיל, להוסיף טוב, ובע"ה גם לשנות... אם נשכיל לטפל באותן נקודות מבעוד מועד, וכמובן, לא פחות חשוב - נתפלל- שנצליח לטפל, לתקן ולא ח"ו לקלקל, הרי שנוכל להגיע לפתרון שיהיה הכי טוב ונכון לכולם.

אך כיצד קורה שנקודה אחת שחורה גורמת לנו לא לראות את הדף הלבן שסביב? כיצד בעיה כל שהיא מביאה אותנו למצב בו נעלמו לנו כל הנקודות החיוביות והזכות? פעמים שאנו כל כך קרובים לעניין עד שהוא משפיע על הלב עוד לפני שהמחשבה מתבהרת ומתיישבת. כאשר אנו מביטים על תמונה ממרחק 0 (אפס) מה אנו רואים? במקרה הטוב צבע אחד או נקודה... אך אם נתרחק, (לא רחוק מידי כמובן), נוכל לראות את התמונה כולה.

הצעה: קחו דף והכינו טבלה. בצד אחד כתבו את הנקודות השחורות בחייכם (עפ"י סדר – מהנקודה המעיבה ביותר לזו שהכי פחות), ובצד שני כתבו נקודות אור בחייכם. תופתעו לגלות כמה דברים טובים נתן לכם ה'.
לא מצאתם? התרחקו קצת ...קחו כמה צעדים אחורה (כן, אפשר לקחת כמה צעדים פיזית ממש...) נסו לראות את המכלול.
גם לא הולך?
אומרים לנו חז"ל בפרקי אבות : "עשה לך רב וקנה לך חבר"... חבר טוב, חבר אופטימי, שרואה את חצי הכוס המלאה (והרבה יותר מחצי...), שיאיר לכם את הדרך, שיסתכל ממרחק על הדברים. מישהו שיכול להביט באופן אובייקטיבי על העניין, ולעשות לכם מעיין שיקוף. יכול להיות זה חבר/ה ממש, ואולי רב, מורה דרך,וכד'. (ובמקום של אין ברירה "קנו" לכם חבר, כגון: איש מקצוע...)

וממשיכה המשנה בפרקי אבות: "הוי דן את כל האדם לכף זכות"...
ואומר לנו רבי נחמן בליקוטי מוהר"ן רפ"ב:
"דַּע כִּי צָרִיך לָדוּן אֶת כָּל אָדָם לְכַף זְכוּת וַאֲפִילּוּ מִי שֶׁהוּא רָשָׁע גָּמוּר צָרִיך לְחַפֵּשׂ וְלִמְצא בּוֹ אֵיזֶה מְעַט טוֹב, שֶׁבְּאוֹתוֹ הַמְּעַט אֵינוֹ רָשָׁע וְעַל. יְדֵי זֶה שֶׁמּוֹצֵא בּוֹ מְעַט טוֹב, וְדָן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת עַל יְדֵי זֶה מַעֲלֶה אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת לְכַף זְכוּת
וְיוּכַל לַהֲשִׁיבוֹ בִּתְשׁוּבָה וְזֶה בְּחִינַת "וְעוֹד מְעַט וְאֵין רָשָׁע וְהִתְבּוֹנַנְתָּ עַל מְקוֹמוֹ וְאֵינֶנּוּ"
הַיְנוּ שֶׁהַפָּסוּק מַזְהִיר לָדוּן אֶת הַכּל לְכַף זְכוּת וְאַף עַל פִּי שֶׁאַתָּה רוֹאֶה שֶׁהוּא רָשָׁע גָּמוּר
אַף עַל פִּי כֵן צָרִיך אַתָּה לְחַפֵּשׂ וּלְבַקֵּשׁ לִמְצא בּוֹ מְעַט טוֹב, שֶׁשָּׁם אֵינוֹ רָשָׁע... עַד שֶׁיָּשׁוּב בִּתְשׁוּבָה... עַל יְדֵי זֶה וְהִתְבּוֹנַנְתָּ עַל מְקוֹמוֹ וְאֵינֶנּוּ הַיְנוּ כְּשֶׁתִּתְבּוֹנֵן. וְתִסְתַּכֵּל עַל מְקוֹמוֹ וּמַדְרֵגָתוֹ וְאֵינֶנּוּ שָׁם עַל מְקוֹמוֹ הָרִאשׁוֹן. כִּי עַל יְדֵי שֶׁמּוֹצְאִין בּוֹ עוֹד מְעַט טוֹב, אֵיזֶה נְקֻדָּה טוֹבָה, וְדָנִין אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת עַל יְדֵי זֶה מוֹצִיאִין אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת מִכַּף חוֹבָה לְכַף זְכוּת וְהִתְבּוֹנַנְתָּ עַל מְקוֹמוֹ וְאֵינֶנּוּ כַּנַּ"ל וְהָבֵן.
וְכֵן צָרִיך הָאָדָם לִמְצא גַּם בְּעַצְמוֹ כִּי זֶה יָדוּעַ שֶׁצָּרִיך הָאָדָם לִזָּהֵר מְאד לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד
וּלְהַרְחִיק הָעַצְבוּת מְאד מְאד [כַּמְבאָר אֶצְלֵנוּ כַּמָּה פְּעָמִים] וַאֲפִילּוּ שכְּשֶׁמַּתְחִיל לְהִסְתַּכֵּל בְּעַצְמוֹ וְרוֹאֶה שֶׁאֵין בּוֹ שׁוּם טוֹב, וְהוּא מָלֵא חֲטָאִים וְרוֹצֶה הַבַּעַל דָּבָר לְהַפִּילוֹ עַל יְדֵי זֶה בְּעַצְבוּת וּמָרָה שְׁחוֹרָה, חַס וְשָׁלוֹם אַף עַל פִּי כֵן אָסוּר לוֹ לִפּל מִזֶּה רַק צָרִיך לְחַפֵּשׂ וְלִמְצא בְּעַצְמוֹ אֵיזֶה מְעַט טוֹב"...

חפשו טוב בחייכם, בעצמכם, בסובבים אתכם..."כי אין ייאוש בעולם כלל".
לכבוד השנה החדשה נסו לחדש ליבכם, לנקות אותו ממשקעים, מ"נקודות שחורות" קטנות ו/או גדולות.
רק זכרו! עליכם מוטלת ההשתדלות, עליכם מוטלת המשימה לנקות ליבכם ולהודות לה' על חייכם.
אם עשיתם זאת באמת, אין אתם אחראים לכל אלו שלא רואים את חצי הכוס המלאה, אם יש כאלו מסביבכם, אל תתנו להם להעיב על חייכם.
נזכיר לעצמנו כי אנו בני/בנות מלך מלכי המלכים, ועלינו להתנהל בהתאם לכך.
כמו שאומר הרמב"ם- מל"ך= מוח, לב, כליות, אם ננהג כך ניקרא "מלך",
ואם ננהג עפ"י לב, מח, כליות הרי אנו= "למך",
ואם כליות, לב, מוח, נקבל= "כל(ו)ם"...
בע"ה שנזכה לקבל את אורה של השנה החדשה בשמחה ובטוב לבב.
"תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה"
© עד'יה הדר

תגובה 1:

  1. ואוו נהדר. תודות. שנה טובה!
    בברכה שולי.

    השבמחק